بازار و کسب و کار

چگونه رکاب ماشین را صافکاری کنیم؟

به عنوان یک صافکار با تجربه در تهران، بارها شاهد آسیب دیدگی رکاب خودروها بوده‌ام. رکاب، آن بخش حیاتی از بدنه خودرو بین دو چرخ و زیر درب‌ها، به دلیل موقعیتش، همواره در معرض آسیب‌هایی مانند فرورفتگی ناشی از برخورد سنگ، خراشیدگی، شکستگی و حتی زنگ‌زدگی قرار دارد.

در این مطلب به بررسی جامع صافکاری رکاب خودرو بدون برش و با روش های پی دی ار و سنتی می پردازیم.

برای دیدن قیمت روز و نرخ دستمزد یک صافکار برای رفع فرو رفتگی و قر شدگی رکاب و سایر قسمت های بدنه اتومبیل های مختلف به صفحه هزینه صافکاری pdr در وبسایت بدون رنگ مراجعه نمایید.

صافکاری رکاب

انواع آسیب‌های رکاب:

پیش از هر چیز، باید با انواع آسیب‌های رکاب آشنا شویم:

  • فرورفتگی: ناشی از برخورد اجسام خارجی مانند سنگ، جدول یا حتی ضربه‌های ناشی از تصادفات جزئی.
  • خراشیدگی: آسیب سطحی به رنگ رکاب که می‌تواند ناشی از کشیده شدن جسم تیز یا برخورد سنگریزه باشد.
  • شکستگی و ترک خوردگی: در اثر ضربه‌های شدیدتر رخ می‌دهد و نیاز به ترمیم جدی‌تری دارد.
  • زنگ‌زدگی و پوسیدگی: در اثر رطوبت و عدم رسیدگی به موقع به آسیب‌های سطحی ایجاد می‌شود.
  • قر شدگی: نوعی فرورفتگی تیز و عمیق.
  • تاب برداشتن: تغییر شکل کلی رکاب.
  • موج دار شدن: ایجاد ناهمواری در سطح رکاب.

روش‌های مختلف صافکاری رکاب خودرو:

روش صافکاری مناسب، بستگی به نوع و شدت آسیب دارد:

  • صافکاری بدون رنگ (PDR): این روش نوین برای ترمیم فرورفتگی‌های جزئی بدون آسیب به رنگ فابریک خودرو استفاده می‌شود. در این روش از ابزارهای اهرمی (میله‌های PDR با اندازه‌ها و اشکال مختلف) و دستگاه‌های مکش برای بیرون کشیدن فرورفتگی استفاده می‌شود. مزایای PDR شامل حفظ رنگ فابریک، کاهش هزینه و سرعت بالای انجام کار است. اما باید توجه داشت که PDR محدودیت‌هایی دارد و برای آسیب‌های بسیار عمیق یا شکستگی‌ها مناسب نیست.
  • صافکاری با رنگ: این روش برای ترمیم آسیب‌های عمیق‌تر، شکستگی‌ها و زنگ‌زدگی‌ها استفاده می‌شود. مراحل کار شامل تمیز کردن سطح رکاب، سمباده زدن محل آسیب‌دیده، بتونه‌کاری (با استفاده از انواع بتونه‌های سنگی، فوری و اپوکسی برای پر کردن فرورفتگی)، سمباده زدن بتونه، آستر پاشی، رنگ‌آمیزی (با استفاده از انواع رنگ‌های روغنی، متالیک و صدفی) و در نهایت پولیش رکاب برای براق کردن و رفع خط و خش‌های سطحی و واکس رکاب برای محافظت از رنگ است.

صافکاری رکاب بدون برش

آموزش صافکاری pdrرکاب ماشین بدون برش

برای صافکاری بدون رنگ رکاب، بدون نیاز به برش نیاز به ابزار های مخصوص پی دی ار داریم.

  • ابزارهای PDR: شامل میله‌های PDR، چکش‌های صافکاری با سرهای پلاستیکی و فلزی، سندان‌های صافکاری، دستگاه‌های مکش و سشوار صنعتی.

گام به گام رفع فرو رفتگی رکاب بدون برش عبارتند از:

  1. بررسی و ارزیابی آسیب: ابتدا نوع، اندازه و عمق فرورفتگی به دقت بررسی می‌شود. این مرحله برای تعیین امکان‌پذیری استفاده از روش PDR و انتخاب ابزار مناسب بسیار مهم است. اگر فرورفتگی بسیار عمیق باشد، لبه‌های تیز داشته باشد یا رنگ خودرو آسیب دیده باشد، PDR مناسب نخواهد بود.
  2. دسترسی به پشت رکاب: برای انجام PDR، دسترسی به پشت رکاب ضروری است. این دسترسی معمولاً از طریق موارد زیر امکان‌پذیر است:
    • سوراخ‌های موجود در داخل رکاب
    • باز کردن رودری یا قطعات داخلی خودرو مانند موکت کف
    • باز کردن چراغ‌های راهنما یا سایر قطعات نزدیک به رکاب
  3. انتخاب ابزار مناسب: صافکار با توجه به نوع و محل فرورفتگی، ابزار مناسب PDR را انتخاب می‌کند. این ابزارها شامل موارد زیر می‌شوند:
    • میله‌های PDR: میله‌های فلزی با طول و شکل‌های مختلف که برای فشار دادن و بیرون کشیدن فرورفتگی از پشت رکاب استفاده می‌شوند.
    • ابزارهای اهرمی: برای ایجاد اهرم و فشار دقیق‌تر.
    • ابزارهای ضربه‌ای: برای ضربه‌های آرام و کنترل شده از پشت رکاب.
    • چسب حرارتی و ابزارهای مکش: برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌های سطحی.
  4. نورپردازی مناسب: نورپردازی مناسب برای دیدن دقیق فرورفتگی و کنترل روند کار بسیار حیاتی است. معمولاً از چراغ‌های مخصوص PDR با خطوط نوری استفاده می‌شود که انعکاس آنها روی سطح رکاب، محل دقیق فرورفتگی و میزان پیشرفت کار را نشان می‌دهد.
  5. گرم کردن (در صورت نیاز): در برخی موارد، برای افزایش انعطاف‌پذیری فلز، از سشوار صنعتی برای گرم کردن محل فرورفتگی استفاده می‌شود. این کار باید با دقت انجام شود تا به رنگ خودرو آسیبی نرسد.
  6. بیرون کشیدن فرورفتگی: با استفاده از ابزار انتخاب شده و با حرکات دقیق و کنترل شده، فرورفتگی از پشت رکاب به آرامی بیرون کشیده می‌شود. این کار با صبر و حوصله و به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود تا از ایجاد آسیب بیشتر به ورق جلوگیری شود.
  7. بررسی نهایی: پس از اتمام کار، سطح رکاب به دقت بررسی می‌شود تا از رفع کامل فرورفتگی و عدم وجود هرگونه نقص اطمینان حاصل شود.

نکات مهم در صافکاری PDR رکاب بدون برش:

  • مهارت و تجربه صافکار: PDR یک روش تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. انجام این کار توسط افراد غیر متخصص می‌تواند منجر به آسیب بیشتر به خودرو شود.
  • نوع و شدت آسیب: PDR برای فرورفتگی‌های جزئی و سطحی که باعث کشیدگی بیش از حد ورق نشده‌اند، مناسب است. در صورت آسیب‌های عمیق، تیز یا آسیب به رنگ، روش‌های دیگر صافکاری لازم است.
  • دقت و ظرافت: در هنگام استفاده از ابزار PDR، باید با دقت و ظرافت عمل کرد تا از آسیب به رنگ و ورق خودرو جلوگیری شود.
  • نورپردازی مناسب: نورپردازی مناسب نقش بسیار مهمی در کیفیت کار دارد.

مزایای صافکاری PDR رکاب بدون برش:

  • حفظ رنگ فابریک خودرو
  • کاهش هزینه تعمیر نسبت به روش‌های سنتی
  • سرعت بالای انجام کار
  • عدم نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مضر

مراحل صافکاری سنتی رکاب (به همراه نقاشی و رنگ آمیزی)

صافکاری رکاب با رنگ

ابزارهای صافکاری با رنگ: شامل سمباده، بتونه، رنگ، پولیش، دستگاه‌های نقطه جوش و سمباده زن.

مراحل انجام صافکاری با رنگ رکاب عبارتند از:

  1. تمیز کردن سطح رکاب: با استفاده از مواد شوینده مناسب.
  2. سمباده زدن: برای از بین بردن زنگ‌زدگی و آماده‌سازی سطح برای بتونه‌کاری.
  3. بتونه‌کاری: برای پر کردن فرورفتگی و ایجاد سطحی صاف.
  4. سمباده زدن بتونه: برای صاف و یکدست کردن سطح بتونه.
  5. آستر پاشی: برای ایجاد چسبندگی بهتر رنگ.
  6. رنگ‌آمیزی: با رعایت کد رنگ خودرو و استفاده از رنگ مناسب.
  7. پولیش: برای براق کردن و رفع خط و خش‌های سطحی.

نکات مهم در صافکاری سنتی رکاب:

  • انتخاب صافکار ماهر و متخصص: بسیار مهم است که کار را به یک صافکار ماهر بسپارید.
  • استفاده از قطعات و مواد با کیفیت: برای حصول بهترین نتیجه.
  • توجه به رنگ و کد رنگ خودرو: برای تطبیق رنگ جدید با رنگ فابریک.
  • رعایت نکات ایمنی: استفاده از دستکش و عینک محافظ ضروری است.

هزینه صافکاری رکاب:

هزینه صافکاری به نوع و شدت آسیب، روش صافکاری (PDR یا با رنگ) و دستمزد صافکار بستگی دارد. صافکاری بدون رنگ مع

نوع خودرو

نوع آسیب

روش صافکاری

بازه تقریبی قیمت (تومان)

خودروهای اقتصادی (پراید، تیبا، ساینا و …)

فرورفتگی کوچک

PDR

۳۰۰,۰۰۰ – ۸۰۰,۰۰۰

خودروهای اقتصادی

فرورفتگی متوسط

PDR

۸۰۰,۰۰۰ – ۱,۵۰۰,۰۰۰

خودروهای اقتصادی

آسیب شدید (نیاز به بتونه و رنگ)

با رنگ

۱,۵۰۰,۰۰۰ – ۳,۰۰۰,۰۰۰

خودروهای متوسط (پژو، سمند، دنا و …)

فرورفتگی کوچک

PDR

۵۰۰,۰۰۰ – ۱,۲۰۰,۰۰۰

خودروهای متوسط

فرورفتگی متوسط

PDR

۱,۲۰۰,۰۰۰ – ۲,۵۰۰,۰۰۰

خودروهای متوسط

آسیب شدید (نیاز به بتونه و رنگ)

با رنگ

۲,۵۰۰,۰۰۰ – ۵,۰۰۰,۰۰۰

خودروهای لوکس و خارجی

فرورفتگی کوچک

PDR

۱,۰۰۰,۰۰۰ – ۲,۰۰۰,۰۰۰

خودروهای لوکس و خارجی

فرورفتگی متوسط

PDR

۲,۰۰۰,۰۰۰ – ۴,۰۰۰,۰۰۰

خودروهای لوکس و خارجی

آسیب شدید (نیاز به بتونه و رنگ)

با رنگ

۴,۰۰۰,۰۰۰ – ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ و بیشتر

مولاً ارزان‌تر است.

جلوگیری از آسیب به رکاب:

  • رانندگی با احتیاط در جاده‌های ناهموار.
  • پارک خودرو در مکان‌های مناسب.
  • استفاده از محافظ رکاب.

سوالات متداول:

روش صافکاری رکاب سمند چگونه است؟

صافکاری رکاب سمند تفاوت چندانی با سایر خودروها ندارد، اما به دلیل ابعاد بزرگتر رکاب سمند نسبت به برخی خودروهای دیگر، ممکن است نیاز به دقت و زمان بیشتری باشد. مراحل کلی به شرح زیر است:

    1. بررسی آسیب: ابتدا نوع و شدت آسیب دیدگی رکاب بررسی می‌شود. اگر آسیب جزئی و سطحی باشد، می‌توان از روش PDR استفاده کرد. در غیر این صورت، صافکاری با رنگ لازم است.
    2. دسترسی به پشت رکاب: در سمند، دسترسی به پشت رکاب معمولاً از طریق باز کردن رودری یا قطعات داخلی دیگر امکان‌پذیر است. این دسترسی برای استفاده از ابزارهای PDR و ضربه زدن از پشت رکاب ضروری است.
    3. صافکاری با PDR: در صورت امکان، با استفاده از میله‌های PDR و ابزارهای مخصوص، فرورفتگی‌ها از پشت رکاب به آرامی بیرون کشیده می‌شوند.
    4. صافکاری با رنگ: در صورت نیاز به بتونه‌کاری و رنگ، مراحل ذکر شده در مقاله اصلی (سمباده زدن، بتونه‌کاری، آسترپاشی، رنگ‌آمیزی و پولیش) انجام می‌شود.
    5. نکته مهم در سمند: به دلیل طول رکاب، ممکن است نیاز به استفاده از چندین نقطه اتکا و ابزار مختلف برای صافکاری دقیق باشد.

روش صافکاری رکاب پراید بدون برش چگونه است؟

صافکاری رکاب پراید بدون برش به طور خاص به روش PDR اشاره دارد. این روش برای آسیب‌های جزئی و فرورفتگی‌هایی که باعث کشیدگی بیش از حد ورق نشده‌اند، مناسب است. مراحل به شرح زیر است:

    1. دسترسی به پشت رکاب: در پراید، دسترسی به پشت رکاب معمولاً از طریق سوراخ‌های موجود در داخل رکاب یا با باز کردن قطعات داخلی مانند موکت کف خودرو امکان‌پذیر است.
    2. استفاده از میله‌های PDR: با استفاده از میله‌های مخصوص PDR و با دقت و ظرافت، فرورفتگی از پشت رکاب به آرامی بیرون کشیده می‌شود.
    3. نورپردازی مناسب: استفاده از نور مناسب برای دیدن دقیق فرورفتگی و کنترل روند صافکاری بسیار مهم است.
    4. نکات مهم در پراید: به دلیل ضخامت کمتر ورق رکاب پراید نسبت به برخی خودروهای دیگر، باید با دقت بیشتری عمل کرد تا از آسیب بیشتر به ورق جلوگیری شود. استفاده از چسب حرارتی و ابزارهای مکش نیز می‌تواند در برخی موارد مفید باشد.

برای دیدن بهترین مراکز صافکاری در تهران که از روش های پی دی ار برای تعمیر تو رفتگی های رکاب خودرو بهره می برند به صفحه صافکاری رکاب در وبسایت بدون رنگ مراجعه نمایید.

روش صافکاری رکاب ساینا چگونه است؟

صافکاری رکاب ساینا نیز مشابه سایر خودروهاست، اما به دلیل طراحی خاص بدنه و فرم رکاب، ممکن است نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

    1. بررسی دقیق زوایای رکاب: رکاب ساینا دارای زوایا و انحناهای خاصی است که در هنگام صافکاری باید به آن‌ها توجه شود تا فرم اصلی رکاب حفظ شود.
    2. استفاده از ابزارهای مناسب برای زوایا: استفاده از میله‌های PDR با اشکال و زوایای مناسب برای دسترسی به نقاط مختلف رکاب ضروری است.
    3. مراحل صافکاری با رنگ: در صورت نیاز به بتونه و رنگ، مراحل استاندارد صافکاری با رنگ که در مقاله اصلی توضیح داده شد، انجام می‌شود.
    4. نکات مهم در ساینا: دقت در حفظ خطوط و زوایای رکاب در هنگام صافکاری بسیار مهم است تا ظاهر خودرو پس از ترمیم، طبیعی و بدون نقص باشد.

نکات پایانی:

صافکاری رکاب نه تنها به زیبایی ظاهری خودرو کمک می‌کند، بلکه از زنگ‌زدگی و پوسیدگی نیز جلوگیری می‌کند و در نتیجه ارزش خودرو را افزایش می‌دهد. در صورت بروز هرگونه آسیب به رکاب، توصیه می‌شود به یک صافکار ماهر مراجعه کنید.

با رعایت این نکات و استفاده از تخصص یک صافکار ماهر، می‌توانید رکاب خودروی خود را به بهترین شکل ممکن ترمیم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا