راهکارهایی برای بهبود صادرات ایران و قطر/ افزایش سهم ایران در بازارهای بینالمللی
افق اقتصادی: ناترازی انرژی و قطعیهای مکرر برق و گاز، یکی از چالشهای بزرگ فعلی صنایع ایران برای تحقق اهداف صادراتی است.
در این همین راستا، در جریان برگزاری دهمین کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و قطر، میلاد مشرفی- سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر- با عباس علیآبادی (وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور)، دیدار و گفتوگو کرد.
این نشست با هدف بررسی چالشهای صادرات و ارائه راهکارهایی جهت توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر در دوحه برگزار شد.
تاکید وزیر نیرو بر نقش تجار بخش خصوصی در جذب سرمایهگذاری خارجی
در این دیدار که در محل سفارت ایران در قطر و همچنین با حضور علی صالحآبادی (سفیر ایران در قطر)، میلاد مشرفی (سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران و قطر) عدنان موسیپور (رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر) و جمعی از نمایندگان مجلس، مدیران ارشد و تجار بخش خصوصی برگزار شد، عباس علیآبادی- وزیر نیرو- ضمن شنیدن دغدغههای صادرکنندگان و تجار بخش خصوصی، تاکید کرد: نقش این گروهها در جذب سرمایهگذاریهای خارجی برای پروژههای ایران میتواند بسیار مؤثر باشد.
وی ضمن یادداشتبرداری از چالشها و پیشنهادهای مطرحشده در این نشست، وعده داد که جهت بهبود وضعیت صادرات و رفع موانع موجود، راهکارهایی ارائه و عملیاتی شود.
لزوم تدوین استراتژیهای بازاریابی برای معرفی توانمندیهای ایران
میلاد مشرفی- سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر- در این نشست ضمن اشاره به نبود کمپینهای تبلیغاتی برای معرفی توانمندیهای ایران در عرصههای علمی، صنعتی و گردشگری، اظهار کرد: مردم کشورهای منطقه از ظرفیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری ایران آگاهی چندانی ندارند؛ این امر ضرورت طراحی و اجرای استراتژیهای بازاریابی و برندسازی برای ارتقای جایگاه ایران در بازارهایبینالمللی را دوچندان میکند.
وی با انتقاد از آمار صادرات ایران به کشورهای منطقه، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد صادرات ایران به امارات و عمان، به سایر کشورها نیز صادرات مجدد میشود؛ این نشاندهنده ضعف در مدیریت بازاریابی و عدم معرفی مناسب محصولات ایرانی در بازارهای منطقهای است.
سرمایهگذاریهای کلان کشورهای منطقه؛ تهدیدی جدی برای سهم ایران از بازارها
مشرفی هشدار داد: کشورهای منطقه نظیر عربستان، امارات و قطر با سرمایهگذاریهای کلان، در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار هستند؛ بنابراین ایران باید برای مقابله با این تهدیدها، استراتژیهای مناسبی اتخاذ کند.
سرپرست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و قطر در ادامه، ضمن اشاره به تجربه شخصی خود پیرامون اثرات منفی قطعی برق و گاز بر صادرات، گفت: یکی از قراردادهای چند میلیون دلاری صادراتی به دلیل ناتوانی تولیدکننده ایرانی در تامین محصولات مورد نیاز به دلیل قطعی برق، به مرحله امضا نرسید. این چالشها، لطمه بزرگی به صادرات و اقتصاد کشور وارد میکند.
این صادر کننده بخش خصوصی ضمن درخواست از وزیر نیرو برای اقدامات جدیتری جهت حل این معضل، آمادگی خود برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی در حوزه انرژی را اعلام کرد.
راهکارهایی جهت بهبود صادرات؛ تاکید بر تقویت بازاریابی بینالمللی
مشرفی، بر لزوم تقویت مهارتهای مدیریت بازاریابی بینالمللی در صنایع ایرانی تاکید و اظهار کرد: آماده هستیم تا با تدوین و اجرای استراتژیهای برندینگ، سهم ایران در بازارهای بینالمللی را افزایش دهیم.
گفتنی است، دهمین اجلاس کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و قطر، به ریاست فیصل بن ثانی بن فیصلآل ثانی (وزیر صنعت و تجارت قطر و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوریاسلامی ایران و قطر) و با حضور عباس علیآبادی (وزیر نیرو)، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر و جمعی از فعالان بخش خصوصی در راستای توسعه همکاریهای اقتصادی و تعامل سازنده دو کشور ایران و قطر در دوحه برگزار شد.
این کمیسیون در قالب چهار کمیته تخصصی شامل کمیته تجارت (بازرگانی، صنایع و اتاقهای بازرگانی، بانکی، گمرکی و بیمه)، کمیته زیرساخت (راه و شهرسازی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و کار)، کمیته اجتماعی و فرهنگی (گردشگری و صنایع دستی، بهداشتی، علوم و پژوهش، قضائی و حقوقی) و کمیته انرژی (آب و فاضلاب، برق و نقت و گاز و محیطزیست) برگزار شد.
در حاشیه برگزاری این اجلاس، تفاهمنامهها و توافقنامههای دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در سایه آن زمینههای لازم برای پیشبرد توافقات و اقدامات عملی فراهم شد.
در این اجلاس بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان دستگاههای مختلف دولتی و خصوصی ایران و قطر حضور داشته و تلاش کردند تا سطح مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور را در حوزههای مختلف مانند انرژی، فناوری، بهداشت و درمان، فنی مهندسی و … ارتقاء دهند.
انتهای پیام