آمار دانشآموختگان مراکز فنی و حرفهای دولتی در پاییز امسال
افق اقتصادی: سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی ارائه آموزشهای مهارتی غیررسمی، همگام با استانداردهای ملی و بینالمللی، رسالت ارائه آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را برعهده دارد.
در حال حاضر عمده گروههای هدف آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای را دانشجویان و فارغ التحصیلان، دانش آموزان، سربازان وظیفه،کارجویان، شاغلین بنگاههای اقتصادی، اتحادیهها و اصناف، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاههای غیررسمی،گروههای در معرض آسیب و زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، زنان خانهدار، افراد دارای معلولیت، روستائیان و عشایر، زندانیان، معتادان بهبودیافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و مربیان سایر کشورها تشکیل میدهد.
بر اساس گزارش عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای، تعداد مهارت آموزان و دانش آموختگان مراکز فنی و حرفهای دولتی در سه ماهه سوم امسال، ۳۲۴ هزار و ۷۲۶ نفرـ دوره بوده که نسبت به سه ماهه دوم امسال (سه ماهه فصل تابستان) ۱۲۳ هزار و ۵۰۵ نفر کاهش داشته است.
استانهای اصفهان،خراسان رضوی، فارس و خوزستان به ترتیب بیشترین و استان قم کمترین تعداد مهارتآموزان مراکز فنی و حرفهای دولتی در این مدت را به خود اختصاص دادند.
غلامحسین محمدی ـ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تاکید بر لزوم مهارتافزایی دانشجویان و دانش آموزان معتقد است اینکه یک نفر نتواند شغلی را در بازار کار برعهده بگیرد ناشی از دلایل متعدد است که شکاف مهارت یا فقر مهارتی از جمله آنهاست.
او با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح مهارت افراد برای یافتن شغل میگوید: درحال حاضر عوامل مختلفی در ایران در زمینه فقر مهارتی بررسی شده است و باید تلاش کرد آموزشهای جدید به افراد ارائه شود.
معاون وزیر کار از ضعف نظام آموزشی، عدم دسترسی به آموزشها،تغییرات سریع بازار کار و عدم هماهنگی بین آموزش و صنعت به عنوان عوامل موثر در توسعه شکاف مهارتی یاد میکند.
گزارشها نشان میدهد که توسعه مراکز آموزش مهارتی، تاثیر قابل توجهی در افزایش نرخ اشتغال فارغالتحصیلان داشته و بسیاری از دانشجویان با مهارتهای کسبشده در این دورهها موفق به یافتن شغل و راهیابی به بازار کار شدهاند.
با توجه به تأثیر تکنولوژیهای نوین بر مسایلی همچون اشتغال لازم است آموزشهای مهارتی چندگانه در بخشهای آموزش مهارتی، مهارت نرم افزاری و مهارت سخت افزاری ارائه شود. خوشبختانه سازمان آموزش فنی و حرفهای با داشتن ۷۰۰ مرکز آموزش دولتی و ۲۰ هزار و ۸۰۰ آموزشگاه آزاد فعال فنی و حرفهای و بیش از ۵۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی سهم بسزایی در ارائه آموزشهای مهارتی، تولید استانداردهای آموزشی و ارزشیابی نیروی کار دارد.
افق اقتصادی: در حال حاضر یکی از مشکلات بازار کار نداشتن مهارت متقاضیان کار است و بهرهمندی از آموزشهای مهارتی زمینه افزایش اشتغال پذیری فارغ التحصیلان جویای کار را فراهم میکند. برابر آمارها بیش از ۷۰ درصد مهارت آموزان و دانش آموختگانی که دورههای مهارت آموزی را میگذرانند، جذب بازار کار میشوند.
انتهای پیام